11. srpna 2022 15:31
redakce Prima Living20 let po povodni u Vltavy v Praze: Chystá se lanovka, nové ostrůvky i pobřežní promenáda
Štvanická lávka. Nová lávka pro pěší a cyklisty zajistí přímé a bezbariérové propojení mezi Karlínem a Holešovicemi. Nabídne také komfortní a jednoduchý přístup na ostrov Štvanice. Zdroj: IPR Praha
Vítězem mezinárodní soutěže na podobu lávky, která proběhla v roce 2018, se stali architekti Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek. Zdroj: IPR Praha
Nabídne také komfortní a jednoduchý přístup na ostrov Štvanice. Do konce letošního roku bude propojena Štvanice s Karlínem a v průběhu příštího roku pak bude lávka otevřena celá. Zdroj: IPR Praha
Magistrát hlavního města Prahy zadal kanceláři RKAW zpracování dokumentu s názvem Manuál vize ostrova, jehož cílem je nastínit možné budoucí využití ostrova Štvanice - měl by sloužit hlavně k odpočinku v různých podobách. Zdroj: IPR Praha
Na pravém břehu Vltavy v sousedství Karlína a Libně probíhá kromě soukromých investic i několik městských projektů. Nejvýznamnějším z nich je projekt Park Maniny. Povodňový park by si měl zachovat charakter městské divočiny a zároveň dá vzniknout i novému kanálu řeky. Zdroj: IPR Praha
Park tak bude plnit funkci protipovodňové ochrany města. Zdroj: IPR Praha
Obloukové konstrukce propojí nové konstrukce tvarově vycházející z Janákových skic, aktuálně detailně dispozičně a tvarově navržené autory Petrem Tejem, Tomášem Cachem, Oto Melterem. Díky těmto mostům se za povodní sníží hladina Vltavy v Karlíně o několik desítek centimetrů. Zdroj: IPR Praha
Rekonstrukce Libeňského mostu i jeho okolí ho promění k nepoznání. Celá konstrukce mostu prošla diagnózou, schválil se projekt rekonstrukce, vysoutěžil se zhotovitel, se kterým se podepsala smlouva. Cílem je zachovat kubistický ráz konstrukce mostu od architekta Pavla Janáka. Zdroj: IPR Praha
Z Libeňského mostu se na něj pohodlně dostaneme pěšky, s kočárkem i na kole. Zdroj: IPR Praha
Nové mosty budou doplněny o bezbariérové rampy na Rohanský ostrov, ze kterého se v budoucnu stane park. Zdroj: IPR Praha
Na Palmovce se počítá s výstavbou více než dvou tisíc městských nájemních bytů a cca 10 000 m² ploch, které bude možné využít pro administrativní, maloobchodní a další nekomerční účely. Zdroj: IPR Praha
Na Palmovce by měla vzniknout i místa s parkovou úpravou, dětská hřiště a sportoviště. Zdroj: IPR Praha
Poměrně novou záležitostí je však také umístění sídla evropské vesmírné agentury EUSPA do torza zkrachovalého projektu plánované radnice Prahy 8. EUSPA je velkým potenciálem pro Prahu, ale to také pro celé Česko. Zdroj: IPR Praha
Povltavská promenáda by měla projít velkou proměnou. Podél Vltavy a Rokytky a na úpatí pražských svahů vznikne hlavní celoměstská promenáda, která se dělí na tři městské projekty: Povltavská promenáda, park Kampusu Karlovy univerzity na Pelc-Tyrolce, nábřeží Rokytky v Libni a Povodňový́ park. Zdroj: IPR Praha
Městský okruh. Byl sestaven tým, do jehož vedení se postavil bývalý primátor architekt Jan Kasl, který projekt přepracovává tak, aby v okolí této důležité komunikace mohlo vznikat kvalitní město a propojení. Plochy dříve plánované pro silnice a rampy křižovatek získají potenciál vzniku plnohodnotné městské zástavby. Zdroj: IPR Praha
Trojskou kotlinu čekají tři zásadní proměny - Protipovodňová ochrana Zoo a Trojského nábřeží, nové lávky a rozvoj území nazývaného Divoká Vltava. Zdroj: IPR Praha
Rozšíření koryta s novými ostrůvky bude mít pozitivní vliv na snížení hladiny řeky při povodni. Zvýší se tak stávající protipovodňová ochrana Troje, Holešovic i Karlína. Zdroj: IPR Praha
Zdejší přírodní peřeje, v Praze jedinečné, tak budou k vidění i zblízka. Parkoviště před zámkem se promění v příjemný prostor pro lidi a vstup do zámecké galerie. Zdroj: IPR Praha
Od 1. 8. do 31. 10. 2022 je veřejnosti přístupná venkovní výstava přímo v prostředí Trojské kotliny s názvem Dotkni se řeky! prezentující nejen tři velké dokončené studie. Zdroj: IPR Praha
V Bubenči by mělo vzniknout nové Energocenrum, které by mohlo nahradit plynové teplárny na celém západním břehu od Julisky po Butovice. Zdroj energie? Mimo jiné odpadní voda. Zdroj: IPR Praha
Soutěž na návrh nové lanovky z Podbaby přes Troju až do Bohnic vyhrálo studio William Matthews Associates , které má zkušenosti i s londýnskou lanovkou a dle poroty nejlépe zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Zdroj: IPR Praha
Lanovka bude mít celkem 3 stanice. U dvou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení a v případě mezistanice Troja půjde o stavbu umístěnou do prostoru v blízkosti Vltavy a budoucího nového vstupu do zoo. Zdroj: IPR Praha
Lanovka je nejrychlejší řešení, jak dostatečně kapacitně spojit Prahu 6 s Prahou 8 přes Troju. Zdroj: IPR Praha
Lanovkou se zkrátí cesta na 15 minut na místo současných 40 minut. Zdroj: IPR Praha
Štvanická lávka. Nová lávka pro pěší a cyklisty zajistí přímé a bezbariérové propojení mezi Karlínem a Holešovicemi. Nabídne také komfortní a jednoduchý přístup na ostrov Štvanice. Zdroj: IPR Praha
Vítězem mezinárodní soutěže na podobu lávky, která proběhla v roce 2018, se stali architekti Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek. Zdroj: IPR Praha
Nabídne také komfortní a jednoduchý přístup na ostrov Štvanice. Do konce letošního roku bude propojena Štvanice s Karlínem a v průběhu příštího roku pak bude lávka otevřena celá. Zdroj: IPR Praha
Magistrát hlavního města Prahy zadal kanceláři RKAW zpracování dokumentu s názvem Manuál vize ostrova, jehož cílem je nastínit možné budoucí využití ostrova Štvanice - měl by sloužit hlavně k odpočinku v různých podobách. Zdroj: IPR Praha
Na pravém břehu Vltavy v sousedství Karlína a Libně probíhá kromě soukromých investic i několik městských projektů. Nejvýznamnějším z nich je projekt Park Maniny. Povodňový park by si měl zachovat charakter městské divočiny a zároveň dá vzniknout i novému kanálu řeky. Zdroj: IPR Praha
Obloukové konstrukce propojí nové konstrukce tvarově vycházející z Janákových skic, aktuálně detailně dispozičně a tvarově navržené autory Petrem Tejem, Tomášem Cachem, Oto Melterem. Díky těmto mostům se za povodní sníží hladina Vltavy v Karlíně o několik desítek centimetrů. Zdroj: IPR Praha
Rekonstrukce Libeňského mostu i jeho okolí ho promění k nepoznání. Celá konstrukce mostu prošla diagnózou, schválil se projekt rekonstrukce, vysoutěžil se zhotovitel, se kterým se podepsala smlouva. Cílem je zachovat kubistický ráz konstrukce mostu od architekta Pavla Janáka. Zdroj: IPR Praha
Nové mosty budou doplněny o bezbariérové rampy na Rohanský ostrov, ze kterého se v budoucnu stane park. Zdroj: IPR Praha
Na Palmovce se počítá s výstavbou více než dvou tisíc městských nájemních bytů a cca 10 000 m² ploch, které bude možné využít pro administrativní, maloobchodní a další nekomerční účely. Zdroj: IPR Praha
Na Palmovce by měla vzniknout i místa s parkovou úpravou, dětská hřiště a sportoviště. Zdroj: IPR Praha
Poměrně novou záležitostí je však také umístění sídla evropské vesmírné agentury EUSPA do torza zkrachovalého projektu plánované radnice Prahy 8. EUSPA je velkým potenciálem pro Prahu, ale to také pro celé Česko. Zdroj: IPR Praha
Povltavská promenáda by měla projít velkou proměnou. Podél Vltavy a Rokytky a na úpatí pražských svahů vznikne hlavní celoměstská promenáda, která se dělí na tři městské projekty: Povltavská promenáda, park Kampusu Karlovy univerzity na Pelc-Tyrolce, nábřeží Rokytky v Libni a Povodňový́ park. Zdroj: IPR Praha
Městský okruh. Byl sestaven tým, do jehož vedení se postavil bývalý primátor architekt Jan Kasl, který projekt přepracovává tak, aby v okolí této důležité komunikace mohlo vznikat kvalitní město a propojení. Plochy dříve plánované pro silnice a rampy křižovatek získají potenciál vzniku plnohodnotné městské zástavby. Zdroj: IPR Praha
Trojskou kotlinu čekají tři zásadní proměny - Protipovodňová ochrana Zoo a Trojského nábřeží, nové lávky a rozvoj území nazývaného Divoká Vltava. Zdroj: IPR Praha
Rozšíření koryta s novými ostrůvky bude mít pozitivní vliv na snížení hladiny řeky při povodni. Zvýší se tak stávající protipovodňová ochrana Troje, Holešovic i Karlína. Zdroj: IPR Praha
Zdejší přírodní peřeje, v Praze jedinečné, tak budou k vidění i zblízka. Parkoviště před zámkem se promění v příjemný prostor pro lidi a vstup do zámecké galerie. Zdroj: IPR Praha
Od 1. 8. do 31. 10. 2022 je veřejnosti přístupná venkovní výstava přímo v prostředí Trojské kotliny s názvem Dotkni se řeky! prezentující nejen tři velké dokončené studie. Zdroj: IPR Praha
V Bubenči by mělo vzniknout nové Energocenrum, které by mohlo nahradit plynové teplárny na celém západním břehu od Julisky po Butovice. Zdroj energie? Mimo jiné odpadní voda. Zdroj: IPR Praha
Soutěž na návrh nové lanovky z Podbaby přes Troju až do Bohnic vyhrálo studio William Matthews Associates , které má zkušenosti i s londýnskou lanovkou a dle poroty nejlépe zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Zdroj: IPR Praha
Lanovka bude mít celkem 3 stanice. U dvou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení a v případě mezistanice Troja půjde o stavbu umístěnou do prostoru v blízkosti Vltavy a budoucího nového vstupu do zoo. Zdroj: IPR Praha
Hlavní město chystá hned několik velkých projektů podél Vltavy. Mnohé z nich nabídnou možnost odpočinku a zároveň budou metropoli chránit před velkou vodou, která se jí naposledy prohnala v srpnu před dvaceti lety. Zlepšit by se měla i doprava nebo vytápění.
„Můj profesor urbanismu vždycky říkal: identita Prahy je založená na řece. Řeka je obrovská příležitost pro nová místa k rekreaci, cyklostezky, byty s výhledem na vodu, ale také nám poskytuje příležitost k řešení energetické krize. Můžeme využívat tepla vody a vytápět pomocí tepelných čerpadel domácnosti Pražanů. Ve Skandinávii tyto alternativní zdroje využívají s úspěchem už desetiletí a není důvod, proč by to nemělo fungovat u nás. Metropole se tak postupně může stát energeticky soběstačnou a nezávislou na pražském plynu. Dnes jsme si ukázali řadu projektů včetně nových lávek a mostů, které v okolí Vltavy vzniknou a já se na ně těším,“ vysvětluje Petr Hlaváček, který nové projekty představil.
Na rozdíl od minulosti se vedení města snaží do plánů zakomponovat i možné působení přírodních živlů.
„Řeka město utváří a projekty na jejích březích tak budou plnit ochrannou funkci. Po většinu roku mají však ambici stát se oblíbenými místy Pražanů, kam si mohou zajít na procházku, piknik či se vykoupat,“ říká souhrnně o desítce návrhů Ondřej Boháč, ředitel Institutu pro rozvoj a plánování hlavního města.
1. Štvanická lávka
Nová lávka pro pěší a cyklisty by měla zajistit přímé a bezbariérové propojení mezi Karlínem a Holešovicemi a zároveň jednoduchý přístup na ostrov Štvanice. Vítězem mezinárodní soutěže na podobu lávky se stali architekti Petr Tej, Marek Blank a Jan Mourek, stavět se začalo v lednu 2022.
2. Ostrov Štvanice
Stále se řeší i budoucí využití ostrova Štvanice, který by měl sloužit především k odpočinku, sportu či jinému trávení volného času. Magistrát slibuje, že manuál budoucího využití bude hotový ještě letos.
3. Rohanský ostrov – Park Maniny
Na pravém břehu Vltavy v sousedství Karlína a Libně probíhá kromě soukromých investic i několik městských projektů. Nejvýznamnějším z nich je projekt Park Maniny. Přesněji řečeno, jde o povodňový park, který by si měl zachovat charakter městské divočiny. Zároveň dá vzniknout i novému kanálu řeky – vše bude součástí protipovodňové ochrany města.
Nový park Maniny bude součástí protipovodňové ochrany města Zdroj: IPR Praha
4. Libeňský most
Rekonstrukce Libeňského mostu i jeho okolí se promění k nepoznání. Cílem je zachovat kubistický ráz konstrukce mostu od architekta Pavla Janáka. Samozřejmě stále platí, že zachováno bude to nejcennější – obloukové konstrukce – most přes Vltavu a oblouk přes bývalé východní rameno řeky.
Obloukové konstrukce propojí nové konstrukce tvarově vycházející z Janákových skic, aktuálně detailně dispozičně a tvarově navržené autory Petrem Tejem, Tomášem Cachem, Oto Melterem. Díky těmto mostům se za povodní sníží hladina Vltavy v Karlíně o několik desítek centimetrů. Nové mosty budou doplněny o bezbariérové rampy na Rohanský ostrov, ze kterého se v budoucnu stane park.
Rekonstrukce Libeňského mostu i jeho okolí se promění k nepoznání. Celá konstrukce mostu prošla diagnózou, schválil se projekt rekonstrukce, vysoutěžil se zhotovitel se kterým se podepsala smlouva. Cílem je zachovat kubistický ráz konstrukce mostu od ar... Zdroj: IPR Praha
Rekonstrukce Libeňského mostu i jeho okolí se promění k nepoznání. Celá konstrukce mostu prošla diagnózou, schválil se projekt rekonstrukce, vysoutěžil se zhotovitel se kterým se podepsala smlouva. Cílem je zachovat kubistický ráz konstrukce mostu od ar... Zdroj: IPR Praha
5. Palmovka
Mělo by zde vzniknout nové bydlení v podobě městských nájemních bytů, moderních administrativních prostor, plné občanské vybavenosti a také veřejné zeleně, ať ž půjde o parkové úpravy či o dětská hřiště a sportoviště.
Poměrně novou záležitostí je také umístění sídla evropské vesmírné agentury EUSPA do torza zkrachovalého projektu plánované radnice Prahy 8.
6. Povltavská promenáda
Frekventovaná rekreační promenáda vedoucí podél řeky Vltavy a říčky Rokytky spolu se severními svahy Pražské kotliny tvoří významnou zelenou páteř města. V souvislosti s plánovanou stavbou Městského okruhu, který odvede automobilovou dopravu z Povltavské ulice do tunelu, se otevírá příležitost pro proměnu této lokality v oblíbené místo a to formou několika dílčích projektů – například podél Vltavy a Rokytky a na úpatí pražských svahů vznikne hlavní celoměstská promenáda, která se dělí na tři městské projekty: Povltavská promenáda, park Kampusu Karlovy univerzity na Pelc-Tyrolce, nábřeží Rokytky v Libni a Povodňový́ park
7. Městský okruh
V povrchové variantě tak, jak byl v předcházejících letech předkládán, by se stal okruh další jizvou na tváři Prahy, která by dále rozdělovala okolní čtvrti. Nově se projekt přepracovává tak, aby v okolí důležité komunikace mohlo vznikat kvalitní město a propojení. Plochy dříve plánované pro silnice a rampy křižovatek získají potenciál vzniku plnohodnotné městské zástavby.
8. Trojská kotlina
Prvním projektem je protipovodňová ochrana zoologické zahrady a Trojského nábřeží. Vzniknou zde nová schodiště, terasy i pěšiny. Zdejší přírodní peřeje, v Praze jedinečné, tak budou k vidění i zblízka. Parkoviště před zámkem by se mělo změnit v příjemný prostor pro lidi a vstup do zámecké galerie.
V plánu je rovněž vznik nových lávek z Bubenečského břehu přes plavební kanál na Císařský ostrov a přes hlavní koryto až do Troji. Přes trojské svahy tato cesta pokračuje dále směrem do Čimického a Ďáblického háje.
Třetím velkým projektem je Divoká Vltava. Projekt vytváří na Císařském ostrově povodňový park – nové rekreační centrum Trojské kotliny se dvěma potoky, brody a tůněmi. Vzniknou zde i nové pláže a místa pro odpočinek i sport na ostrově.
9. Energocentrum Bubeneč
V Bubenči by mohlo vzniknout velké energocentrum, které by nahradilo plynové teplárny na celém západním břehu od Julisky po Butovice. Navíc skrze kolektory půjde zapojit historické centrum města. Energocentrum bude schopné pokrýt až třetinu pražské spotřeby. K výrobě energie by využívalo mimo jiné odpadní vody.
10. Lanovka Podbaba – Bohnice
Soutěž na návrh nové lanovky z Podbaby přes Troju až do Bohnic vyhrálo studio William Matthews Associates, které má zkušenosti i s londýnskou lanovkou a dle poroty nejlépe zapadá do svého okolí mezi Podbabou, Trojou a Bohnicemi. Lanovka bude mít celkem tři stanice.
U dvou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení a v případě mezistanice Troja půjde o stavbu umístěnou do prostoru v blízkosti Vltavy a budoucího nového vstupu do Zoo. Lanovka je nejrychlejší řešení, jak dostatečně kapacitně spojit Prahu 6 s Prahou 8 přes Troju. Lanovkou se zkrátí cesta na 15 minut na místo nynějších 40 minut.
Zdroj: tiskové podklady IPR