reklama

Jak poznat čerstvá vejce a proč je skladovat špičkou dolů? Naše rady a tipy se vám mohou hodit

Lenka Valjentová
5. dubna 2020
Vejce jsou téměř geniální potravina. Přestože byla jednu dobu terčem kritiky kvůli obsahu cholesterolu, není pochyb o tom, že jsou výživná. Pro zdravého dospělého člověka je pravidelná denní dávka 2–3 vajec naprosto bezpečná. Ze dvou třetin je tvoří voda a zbylá sušina obsahuje skoro rovným dílem bílkoviny, minerální látky, tuky a také trochu sacharidů. Přemýšleli jste někdy, zda je oranžový žloutek opravdu známkou kvality? A slyšeli jste už o IQ vejcích? A
reklama

Poznat kvalitní vejce je umění.Vyplatí se umět číst kódy na skořápce a na obalu vajec. Ale pozor, nejsou totožné, každý poskytuje odlišnou informaci. Zkratka CZ na obalu znamená, že byla vejce balena a tříděna u nás. Původ vajec je uveden vkódu přímo na vejci. Tato informace by měla být vysvětlena na balení, často na vnitřní straně víčka. Razítko s kódem na vejci také prozradí informace o podmínkách chovu nosnic. Např. kód 1CZ1234 znamená český původ a chov ve volném výběhu. „V České republice máme chovy velmi přísně kontrolovány. Vajec tuzemské produkce se netýkala žádná negativní kauza – třeba aféra se salmonelou a fipronilem – jako např. u vajec zPolska nebo Nizozemska. Proto preferujme vejce od českých chovatelů. Jsou zárukou kvality, a navíc podpoříme naše zemědělství,“vysvětluje ing. Gabriela Dlouhá, Ph.D., předsedkyně představenstva Českomoravské drůbežářské unie. Pokud si nevíte rady svýběrem vajec, značky kvality jako například Klasa nebo Bio zebra vám hodně napoví.

Není vejce jako vejce

Velikost vajec je závislá na stáří slepice. Její první vejce jsou nejmenší. Podle chovatelů bývají nejkvalitnější, proto si na nich více pochutnáte a také získáte více živin. Udělejte si je třeba ksnídani. Do těsta si ale klidně kupte ta velká. Jen je třeba objasnit ještě jeden mýtus – bohužel není pravdou, že ve větším vejci najdeme i větší žloutek. S velikostí totiž většinou roste také obsah bílku.

Vejce skladujte špičkou dolů

Ideální prostředí pro vejce je teplota 5–8 °C. Také je nevystavujte prudkým teplotním změnám, při kterých dochází k možnosti tvorby plísní. Kvůli kolísající teplotě nenechávejte vejce vboxu dvířek lednice. Ukládejte je špičkou dolů, kde se nacházejí póry, kterými přijímají kyslík. Vejce rozhodně neomývejte, abyste neodstranili jeho ochranný obal.

Jak poznáte čerstvé vejce

Platí jednoduchá rovnice. Čím je vejce starší, tím je bílek nižší a řidší. Pak vám moc nejde oddělit žloutek od bílku. Stáří vejce vám napoví jednoduchý pokus. Vhoďte ho do nádoby svodou. Když jde ke dnu, je čerstvé. Jestliže plave, raději ho už nejezte.

Signalizuje tmavší žloutekvyšší kvalitu?

Traduje se, že poctivá domácí vejce mají sytě oranžové žloutky. Na rozdíl od těch zobchodu, která jsou bledě žlutá. Odstín žloutku se odvíjí od složení krmiva. Domácí vejce jej vždy mívala sytě zbarvený díky výživě a přítomnosti pastvy. Lákavě oranžové žloutky však dneska mají i vejce zakoupená vobchodech. A to díky krmné směsi obsahující kukuřici.

Jak dlouho vydrží vařené vejce

U čerstvých vajec máme uvedenou minimální trvanlivost na obalu. Jedná se o 28 dní od snášky. Jak dlouho ale můžeme nechat uvařené vejce vlednici, aby se nezkazilo? „Pokud jste si vejce vařili doma, vydrží vlednici přibližně týden. Nicméně vobchodech se můžeme setkat sbarvenými vejci tuzemské produkce, stzv. šelakovanými vejci. Zdůvodu prodloužení trvanlivosti, která je delší než měsíc, se na ně nanáší speciální pryskyřice, která zaplní póry skořápky a zamezí přístupu vzduchu,“ objasňuje odbornice.

Benefity chytrých (IQ vejce) a cereálních vajec

Tyto typy vajec se liší tím, že vejce jsou různě obohacená o nutriční složky. Proto se řadí mezi tzv. funkční potraviny. „Vchytrých neboliIQ vejcích je více jódu, protože se nosnicím přidává do krmiva mořská řasa,“ vysvětlujeing. Gabriela Dlouhá, Ph.D.a dodává:„U vajec cereálních musí podle legislativy krmná směs obsahovat 3 různé zrniny, které tvoří minimálně 60 % objemu krmné směsi. Nejčastější se jedná o kombinaci pšenice, kukuřice a ječmenu. Obsah kukuřice zvyšuje obsah xantofylů ve žloutku a pozitivně ovlivňuje jeho barvu.“

Lenka Odstrčilová

Mohlo by vás taky zajímat:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama