Prior, Máj, K-mart a nakonec My. Jak šel čas s Májem, kterému hrozila i demolice
Obchodní dům byl vybudován v letech 1972–1975 původně pod názvem Prior 02. Poté dostal označení Máj, pod kterým byl, stále jako součást sítě Prior, znám až do pádu komunistického režimu. Zdroj: Amadeus Real Estate
V nové podobě po rekonstrukci by Máj měl atraktivní nejen pro turisty, ale i pro každodenní život Pražanů. Zdroj: Amadeus Real Estate
Obchodní dům byl vybudován v letech 1972–1975[1] původně pod názvem Prior 02. Zdroj: Tesco
Dobová pohlednice Zdroj: Profimedia.cz
Obchodní dům má nadzemních 7 pater (přízemí je počítáno jako 0. patro) a 3 podzemní podlaží, označovaná zápornými čísly. −1. až 4. patro se používá jako prodejní plocha. V části 4. patra je terasa, kam bylo možné parkovat automobily. V 5. patře jsou kanceláře a jídelna zaměstnanců s kuchyní. V 6. patře sídlila "centrála" společnosti a v 7. patře jsou technologie jako klimatizace. Zdroj: Tesco
Dům je v ostrém kontratsu s okolní zástavbou Zdroj: Tesco
V roce 2018 obchodní dům koupila společnost Amadeus Real Zdroj: Profimedia.cz
V souvislosti s výstavbou komplexu Quadrio[20] na sousedním pozemku s výstupem ze stanice metra Národní třída byla zakryta prosklená jižní stěna obchodního domu, skrz kterou původně byly vidět eskalátory. Zdroj: Tesco
Dům vznikl na místě novogotického Šlikova paláce Zdroj: Tesco
Do historické zástavby vstoupil „s razancí, jaká byla pro světovou architekturu 70. let 20. století typická," řekl historik architektury Rostislav Švácha Zdroj: Tesco
Na jeho obhajobu lze uvést, že sousední stanici metra Národní třída, budované od konce 70. let, padly za oběť stavby s větší historickou cenou Zdroj: Tesco
Po roce 1992 se jmenoval Kmart podle amerického řetězce, který jej vlastnil. V roce 1996 se vlastníkem a provozovatelem obchodního domu společnost Tesco, která jej provozovala pod svou obchodní značkou Tesco bez specifického názvu. Po rekonstrukci interiérů a zavedení nové koncepce jejich uspořádání změnila společnost Tesco k 21. září 2009 značku na My, pražský Máj byl po Liberci druhým obchodním domem v Česku i ve světě, kde Tesco tuto novou koncepci a značku zavedlo. Zdroj: Amadeus Real Estate
Rekonstrukce začne 50 let od zahájení stavby obchodního domu v roce 1972. Pro veřejnost by se měl Máj znovu otevřít na konci příštího roku. Vlastníkem Máje je developerská společnost Amádeus Real, kterou vlastní pražská rodina Klánů. Zdroj: Amadeus Real Estate
Dřívější plány na přestavbu Máje před dvěma lety kritizoval Klub Za starou Prahu. Developer nyní uvádí, že po dohodě s památkáři zachová vzhled budovy a obnoví například obnažené stropní podhledy v jednotlivých patrech. Zdroj: Amadeus Real Estate
Z vizualizace budoucí podoby Zdroj: Tesco
Architekt Karel Doležel z VUT v Brně v protestní petici proti zbourání Máje připomněl, že nepřítelem Máje jakožto ukázky importované kapitalistické architektury navazující na prvorepublikový funkcionalismus byl i stalinistický rektor VUT a předseda normalizačního Svazu architektů Vladimír Meduna. Zdroj: Tesco
Od roku 2007 je dům chráněn jako Kulturní památka České republiky. Zdroj: Tesco
Máj se začal stavět před padesáti lety Zdroj: Tesco
Později poblíž vznikla i stanice metra linky B Zdroj: Tesco
Z výkladů před rokem 1989 Zdroj: Tesco
Obchodní dům byl jako jeden z prvních vybaven rozsáhlým systémem bezpečnostních kamer, které nepřetržitě nahrávají. Zdroj: Profimedia.cz
Po roce 1992 se jmenoval Kmart podle amerického řetězce, který jej vlastnil. V roce 1996 se vlastníkem a provozovatelem obchodního domu společnost Tesco, která jej provozovala pod svou obchodní značkou Tesco bez specifického názvu. Zdroj: Profimedia.cz
Po rekonstrukci interiérů a zavedení nové koncepce jejich uspořádání změnila společnost Tesco k 21. září 2009 značku na My, pražský Máj byl po Liberci druhým obchodním domem v Česku i ve světě, kde Tesco tuto novou koncepci a značku zavedlo. Zdroj: Profimedia.cz
Centre Georges Pompidou [sántr žorž pompidú], plným názvem Centre national d'art et de culture Georges-Pompidou, zkráceně Centre Pompidou a hovorově také Beaubourg [bóbúr] je kulturní centrum a galerie moderního umění ve 4. okrese francouzské metropole Paříže, nedaleko bývalé tržnice Halles. Zdroj: Getty Images
Výhled z Centre Georges Pompidou Zdroj: Getty Images
Jednou z inspirací pro budovu Máje se stala pařížská galerie moderního umění Centre Georges Pompidou Zdroj: Getty Images
Obchodní dům byl vybudován v letech 1972–1975 původně pod názvem Prior 02. Poté dostal označení Máj, pod kterým byl, stále jako součást sítě Prior, znám až do pádu komunistického režimu. Zdroj: Amadeus Real Estate
V nové podobě po rekonstrukci by Máj měl atraktivní nejen pro turisty, ale i pro každodenní život Pražanů. Zdroj: Amadeus Real Estate
Obchodní dům má nadzemních 7 pater (přízemí je počítáno jako 0. patro) a 3 podzemní podlaží, označovaná zápornými čísly. −1. až 4. patro se používá jako prodejní plocha. V části 4. patra je terasa, kam bylo možné parkovat automobily. V 5. patře jsou kanceláře a jídelna zaměstnanců s kuchyní. V 6. patře sídlila "centrála" společnosti a v 7. patře jsou technologie jako klimatizace. Zdroj: Tesco
V souvislosti s výstavbou komplexu Quadrio[20] na sousedním pozemku s výstupem ze stanice metra Národní třída byla zakryta prosklená jižní stěna obchodního domu, skrz kterou původně byly vidět eskalátory. Zdroj: Tesco
Do historické zástavby vstoupil „s razancí, jaká byla pro světovou architekturu 70. let 20. století typická," řekl historik architektury Rostislav Švácha Zdroj: Tesco
Na jeho obhajobu lze uvést, že sousední stanici metra Národní třída, budované od konce 70. let, padly za oběť stavby s větší historickou cenou Zdroj: Tesco
Po roce 1992 se jmenoval Kmart podle amerického řetězce, který jej vlastnil. V roce 1996 se vlastníkem a provozovatelem obchodního domu společnost Tesco, která jej provozovala pod svou obchodní značkou Tesco bez specifického názvu. Po rekonstrukci interiérů a zavedení nové koncepce jejich uspořádání změnila společnost Tesco k 21. září 2009 značku na My, pražský Máj byl po Liberci druhým obchodním domem v Česku i ve světě, kde Tesco tuto novou koncepci a značku zavedlo. Zdroj: Amadeus Real Estate
Rekonstrukce začne 50 let od zahájení stavby obchodního domu v roce 1972. Pro veřejnost by se měl Máj znovu otevřít na konci příštího roku. Vlastníkem Máje je developerská společnost Amádeus Real, kterou vlastní pražská rodina Klánů. Zdroj: Amadeus Real Estate
Dřívější plány na přestavbu Máje před dvěma lety kritizoval Klub Za starou Prahu. Developer nyní uvádí, že po dohodě s památkáři zachová vzhled budovy a obnoví například obnažené stropní podhledy v jednotlivých patrech. Zdroj: Amadeus Real Estate
Architekt Karel Doležel z VUT v Brně v protestní petici proti zbourání Máje připomněl, že nepřítelem Máje jakožto ukázky importované kapitalistické architektury navazující na prvorepublikový funkcionalismus byl i stalinistický rektor VUT a předseda normalizačního Svazu architektů Vladimír Meduna. Zdroj: Tesco
Obchodní dům byl jako jeden z prvních vybaven rozsáhlým systémem bezpečnostních kamer, které nepřetržitě nahrávají. Zdroj: Profimedia.cz
Po roce 1992 se jmenoval Kmart podle amerického řetězce, který jej vlastnil. V roce 1996 se vlastníkem a provozovatelem obchodního domu společnost Tesco, která jej provozovala pod svou obchodní značkou Tesco bez specifického názvu. Zdroj: Profimedia.cz
Po rekonstrukci interiérů a zavedení nové koncepce jejich uspořádání změnila společnost Tesco k 21. září 2009 značku na My, pražský Máj byl po Liberci druhým obchodním domem v Česku i ve světě, kde Tesco tuto novou koncepci a značku zavedlo. Zdroj: Profimedia.cz
Centre Georges Pompidou [sántr žorž pompidú], plným názvem Centre national d'art et de culture Georges-Pompidou, zkráceně Centre Pompidou a hovorově také Beaubourg [bóbúr] je kulturní centrum a galerie moderního umění ve 4. okrese francouzské metropole Paříže, nedaleko bývalé tržnice Halles. Zdroj: Getty Images
Obchodní dům Máj na pražské Národní třídě má zavřeno kvůli velké opravě. Věděli jste, že mu hrozila demolice a dnes je kulturní památkou?
Už příští měsíc by měla začít celková rekonstrukce slavného obchodního domu, trvat bude rok a půl a vyjde na více než miliardu korun. Oprava začíná padesát let po tom, co se Máj, tehdy ještě jako Prior, v roce 1972 začal stavět. Otevřel v dubnu 1975, pár měsíců po jiné slavné stavbě, kterou je obchodní dům Kotva.
Budova Máje patří developerské společnosti Amádeus Real, kterou vlastní pražská rodina Klánů. Kvalitu rekonstrukce a respektování původního architektonického pojetí by měla zaručit spolupráce s některými z původních autorů, konkrétně s architekty Martinem Rajnišem a Johnem Eislerem.
„Myslíme si, že jeho finální podoba po modernizaci dobře skloubila naši původní ideu, ale zároveň je i pozitivním krokem vpřed. Zakonzervovat celý stav na úrovni o 50 let zpět prostě nejde. Věříme, že se bude veřejnosti po otevření líbit,“ uvedl architekt Martin Rajniš.
Projekt podle developera zohlednil podněty odborníků na památkovou péči a urbanismus. Dřívější plány na přestavbu Máje před dvěma lety kritizoval Klub Za starou Prahu, kterému vadilo, že navrhované úpravy zásadně měnily tvar budovy. To už snad nehrozí. Majitel slíbil, že zachová vzhled budovy a obnoví i ikonické obnažené stropní podhledy v jednotlivých patrech.
Žádná demolice, památka to je
Ve větším ohrožení byl dům před více než patnácti lety, když je vlastnil řetězec Tesco – ten jeden čas plánoval buď zásadní přestavbu, nebo rovnou demolici. V reakci na to podal historik architektury Rostislav Švácha podnět, aby byla stavba prohlášena za památku, což ministerstvo kultury učinilo na podzim 2006.
Máj je totiž vynikajícím příkladem moderní architektury 70. let 20. století, která navazuje na meziválečný funkcionalismus a předznamenává zejména v interiéru pojetí stylu high-tech.
Obchodní dům se stavěl podle návrhu architektů Miroslava Masáka, Johna Eislera a Martina Rajniše ze slavného libereckého ateliéru SIAL, jehož zakladatelem byl autor ještědského vysílače Karel Hubáček. Na rohu Spálené a Národní nahradil novogotický Šlikův palác. Mimochodem, Máj v sedmdesátých letech budovaly švédské firmy SIAB a ABV Stockholm, což rozhodně nebylo běžné.
Během existence obchodní dům pětkrát změnil jméno. Z původního Prioru 02 se krátce nato na několik desetiletí stal Máj. V roce 1992 přešel obchoďák pod značku amerického řetězce K-Mart. Od roku 1996 bylo majitelem Tesco, které celý komplex provozovalo nejdříve pod svým jménem a od roku 2009 pod označením MY, které se v angličtině čte prostě „máj“.
Spor o památkovou ochranu Máje postaveného v letech 1972 až 1975 rozvířil tehdy mezi širokou veřejností diskusi, zda si ochranu zaslouží nejen historické, ale i významné moderní stavby, které lidé ještě jako památky nevnímají, obzvláště pocházejí-li z doby minulého režimu. Rozhodnutí ministerstva v této věci se tak stalo významným precedentem.
Slon v porcelánu
Máj vždy budil emoce. Pavel Panoch, historik umění, zabývající se moderní architekturou, se před časem nechal sylšet, že Máj do centra Nového Města „záměrně vkročil trochu jako slon v porcelánu a nesnažil se připodobnit kontextu svého historického prostředí, ale naopak do něj dosedl nesmlouvavě a drze jako těžké a objemné těžítko, čímž jako užitečný experiment názorně ukazuje, kde jsou meze toho, co historické jádro Prahy ještě snese“.
Máj podle něj patří mezi pět nejvýznamnějších dobových českých budov, které typickým a mimořádně výstižným způsobem zhmotňují dobovou společenskou atmosféru raného předkapitalistického konzumu.
Architekt Zdeněk Lukeš podle iDnes před časem uvedl, že britský princ Charles se stavby přímo zděsil a že ani Pražanům k srdci příliš nepřirostla
Autem do čtvrtého patra? Žádný problém
Budova je unikátní i svým vnitřním technickým řešením – uvnitř je například třináct 13 výtahů, z nichž dva jsou pro zákazníky, dva pro zaměstnance, tři menší a tři větší pro rozvoz zboží a tři velké pojmou i nákladní auta. Osobákem se dá pomocí výtahů vyjet až na terasu ve čtvrtém patře.
Charakteristické pro high tech styl bylo zvýraznění některých technologických prvků, jako byla například barevně natřená potrubí vzduchotechniky na stropech – v roce 1992 byla zakryta, nyní je ale zase čeká obnažení. Inspirací pro tyto prvky se stala slavná pařížská galerie moderního umění Centre Georges Pompidou v Paříži (1972–1977) od architektů Renza Piana a Richarda Rogerse. Zajímavé je, že Máj byl nakonec hotový o dva roky dříve než jeho vzor.
Centre Georges Pompidou [sántr žorž pompidú], plným názvem Centre national dart et de culture Georges-Pompidou, zkráceně Centre Pompidou a hovorově také Beaubourg [bóbúr] je kulturní centrum a galerie moderního umění ve 4. okrese francouzské metropole P... Zdroj: Getty Images
Centre Georges Pompidou [sántr žorž pompidú], plným názvem Centre national dart et de culture Georges-Pompidou, zkráceně Centre Pompidou a hovorově také Beaubourg [bóbúr] je kulturní centrum a galerie moderního umění ve 4. okrese francouzské metropole P... Zdroj: Getty Images
Architekti dodnes oceňují například kontrast plně prosklené eskalátorové haly s nečleněnou věží nákladních výtahů z pohledového betonu, i když se později ukázalo, že řešení kapacitně nestačí dnešním davům zákazníků.
Pavel Panoch popisuje přísné, odosobněné geometrické formy a materiálový souzvuk železobetonového skeletu opláštěného plechem a skleněnými pásy jako znaky mašinismu, doplněného jásavou barevností detailů jako lákadlem na zákazníky. Součástí high tech pojetí byl i trvale zavěšený jeřáb na střešních kolejnicích, určený k čištění fasády.
Zdroj: autorský text, ČTK; https://www.archiweb.cz/n/domaci/prostory-obchodniho-domu-maj-v-praze-jsou-zavrene-zacne-rekonstrukce; https://cs.wikipedia.org/wiki/Obchodni_dum_Maj
Autor článku