reklama

Zelenina pro zdraví a krásu aneb vaříme z červené řepy

Sezóna červené řepy právě začíná Foto: Sezóna červené řepy právě začínáFoto: Thinkstock

Červená řepa je skvělou ingrediencí na přípravu polévek, hlavních jídel i dezertů.

Právem ji řadíme mezi superpotraviny. Je plná vitamínů a dalších zdraví prospěšných látek, má léčivé účinky a přitom je dostupná, levná a hodí se k vaření, pečení, nakládání a dobrá je i syrová. Je úžasným prostředkem k udržení pružné pokožky, pevných nehtů a silných vlasů, její konzumací přispíváme k dobrému stavu kostí, cév, zlepšujeme činnost jater a trávení. Je skvělým přírodním lékem při chudokrevnosti, nadváze a oslabeném imunitním systému. Určitě neprohloupíme, když tuto podzimní a zimní zeleninu budeme zařazovat do jídelníčku co nejčastěji. Tady je několik tipů na její jednoduchou přípravu:

Vegetariánský boršč s červenou řepou Foto: Vegetariánský boršč s červenou řepou; foto: Thinkstock

Vegetariánský boršč s červenou řepou

Budeme potřebovat: 3 menší bulvy červené řepy, 2 mrkve, 2 řapíky celeru, 2 brambory, 1 cibuli, kelímek kysané smetany, olivový olej, 1 bobkový list, lžičku cukru, sůl, pepř a ocet na dochucení

Postup: Cibuli nakrájenou na kostičky restujeme na olivovém oleji, přidáme na malé kousky nakrájený řapíkatý celer a nahrubo nastrouhanou řepu a mrkev. Zalijeme zeleninovým vývarem, přidáme na malé kostičky nakrájené brambory, sůl, pepř, bobkový list a vaříme asi 45 minut. Nakonec použijeme část smetany a dochutíme cukrem a octem. Zbytek smetany přidáme do polévky přímo na talíři.

Hodí se k vaření, pečení, nakládání a dobrá je i syrová Foto: Hodí se k vaření, pečení, nakládání a dobrá je i syrová; foto: Thinkstock

Bulgur s červenou řepou a kozím sýrem

Budeme potřebovat: 1 cibuli, 3 menší bulvy červené řepy, hrnek bulguru, olej, sůl, pepř, svazek kopru, čerstvý kozí sýr

Postup: Řepu uvaříme doměkka, oloupeme a nakrájíme na malé úhledné kostičky. Na oleji osmahneme pokrájenou cibulku, přidáme řepu, bulgur, 2 hrnky zeleninového vývaru, sůl a pepř dle chuti. Vaříme pod pokličkou několik minut, tak dlouho, dokud bulgur nezměkne a neabsorbuje všechen vývar. Po odstavení z plotny přidáme nasekaný kopr. Na talíři porce posypeme rozdrobeným sýrem.

Chipsy z červené řepy Foto: Chipsy z červené řepy; foto: Thinkstock

Chipsy z červené řepy

Budeme potřebovat: červenou řepu, olivový olej, sůl, pepř

Postup: Řepu nakrájíme na co nejtenčí plátky, v misce je zakápneme olivovým olejem, promícháme a vyskládáme na plech s pečicím papírem. Pečeme v troubě vyhřáté na 180 °C zhruba 20 minut. Ideálně do té doby, než řepa změkne a na krajích se začne vysušovat. Přesypeme do mísy s papírovou utěrkou, dokořeníme dle chuti a necháme stydnout. Ideální jako zdravé mlsání místo brambůrků.

Svačina plná vitamínů Foto: Svačina plná vitamínů; foto: Thinkstock

Smoothie z červené řepy

Budeme potřebovat: 1 bulvu oloupané červené řepy, 1 oškrábanou mrkev, 0,5 l jablečné šťávy, trochu citronové šťávy, lžičku chia semínek a čerstvou mátu.

Postup: Všechny suroviny dáme do mixéru, řepu a mrkev nejdřív pokrájíme. Rozmixujeme a podáváme jako zdravou svačinku. Podle chuti můžeme přisladit medem.

(bras)

Mohlo by vás zajímat:

Článek

Článek

Sušená rajčata - není to lepší, než doma vyrábět kečup Foto:

Nevíte, co s nadúrodou rajčat? Usušte je a naložte do oleje

Něco jste rozdali sousedům, něco rozkrájeli do salátů a do leča, ale zásob rajčat pořád neubývá. Co s nimi? Připravte si z nich největší laskominu a specialitu...

Článek

Jaké máte nejraději Foto:

Zavařujeme zeleninu. Osvědčené tipy, jak na okurky, rajčata a papriku

Je vrchol sezony plodové zeleniny, už nejen ve skleníku nebo fóliovníku, ale i na volné ploše dozrávají okurky, rajčata a paprika.


reklama