Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Co znamená Klippan a Kura? Velký klíč a kvíz k názvům z Ikea

Zakladatel Ikea Ingvar Kamprad je totiž dislektik, který vyšel ze zásady, že exaktní označení s pomocí existujících výrazů či názvů identifikaci zboží usnadní.
Vydáno: 14.05.2014
TORSBI a VILMAR. Stůl a židle, neboli město ve Švédsku a mužské jméno
TORSBI a VILMAR. Stůl a židle, neboli město ve Švédsku a mužské jméno Autor: ikea
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Máloco zní tak bizarně jako obchodní názvy zboží ve švédském řetězci Ikea. Však je také odvěkým terčem vtipů. Pozice fackovacího panáka nábytkářskému obrovi nicméně zjevně vyhovuje. Na jeho strategii totiž nic nezměnily peprné fejetony, ba dokonce ani zapeklitý on-line kvíz, v němž uživatelé hádají, zda se pod nevyslovitelnými názvy skrývá postel nebo kompostér.

Je to zábavná hra pro celou rodinu. Schválně, co se skrývá pod názvem a) SKÅDA: jde spíš o skládací stůl, šatník nebo stojan na boty a věšák? b) TROGEN: dětská postýlka, miska na mýdlo, rámeček na fotografie? c) POÄNG: krabice, nástěnné hodiny nebo křeslo?

A co třeba Frodig, Pelto, Pyssla, Fjärding nebo Fartfull? Architekt Cal Henderson se nad roztodivnými názvy pozastavoval tak dlouho, až jednoho dne zřídil stránky iamcal.com/games/ikea/, na nichž návštěvník může celé hodiny osvědčovat důvtip či spíše pokoušet štěstí při hádání, co že dané obskurní názvy produktů Ikea označují. Obdobný kvíz jsme pro vás taky připravili. Zkuste si ho:

Kvíz

Inspirace lidovým nábytekm Foto: ikea

Jak dobře mluvíte "Ikea"?

Zatipujte si s námi, co se skrývá pod nevyslovitelnými názvy jako je POÄNG.

Systém, který se minul účinkem

Čas strávený touto hrou se návštěvníkům výše uvedených stránek vrátí v nabytých znalostech. Jednak se naučí základy švédštiny a jednak si osvojí mnohá skandinávská místopisná označení. Pokročilejší hráči vědí, že s Ikea nejsou nikdy úplně ztraceni, neboť i na názvy má tento řetězec systém. Její zakladatel Ingvar Kamprad je totiž dislektik, který vyšel ze zásady, že exaktní označení s pomocí existujících výrazů či názvů identifikaci zboží usnadní.

Pohovky, stolky, knihovny a dveřní kliky nesou názvy míst ve Švédsku (Klippan, Malmö). Postele, šatní skříně a komody se jmenují podle norských místopisných označení, zatímco názvy jídelních stolů a židlí mají původ ve Finsku. Knihovny nesou názvy povolání (Bonde – farmář; Styrman – kormidelník). Koupelnové doplňky se jmenují po řekách a jezerech. Zařízení kuchyně dostává názvy podle koření, bylin, ryb, ovoce a různých bobulí a nebo se jedná o názvy odkazující na nějakou vlastnost, jako je tomu v případě Skarpt (což znamená ostrý a jedná se o nůž). Křesla a stoly pak označují švédská mužská jména (Roger, Joel) zatímco věci jako záclony nesou jména ženská. Věcem z dětského oddělení jsou vyhrazena jména savců, různých opeřenců a další havěti. Pod názvem Ekorre – znamená to veverka – se ve skutečnosti skrývá sada míčů. Snad vám tento návod pomůže dosáhnout vyššího skóre a, kdo ví, třeba i něco vyhrajete.

Doprodej Hoven zahájen
Ani ty, kdo na hraní nemají čas, ale Ikea nehodí do smetí a jistě jim připraví nějaké překvapení. Jedno se už povedlo v roce 2010, kdy se řetězec potýkal s nebývale malým odbytem hnědého koberce Hoven. „Za dva měsíce to bylo jen několik kusů. Naši zaměstnanci popisovali, jak se u nich lidé sice zastaví a hihňají, ale nikdo si je nebere. Nikdo patrně nechtěl mít koberce Hoven v bytě, a tak jsme jejich prodej v říjnu ukončili a začali je prodávat pod názvem Fare,“ popsala tehdy peripetie mluvčí společnosti Jindřiška Válová. „Upozornili jsme na to, že v Česku se koberce pod tímto názvem dobře prodávat nebudou a požádali jsme o změnu. Vyhověli nám a strategie se vyplatila. Od té doby, co se koberce prodávají pod názvem Fare, kupují jich lidé zhruba sto týdně,“ pochvalovala si změnu Válová. Poprask kolem zmíněného koberce řetězec duchapřítomně ukončil s využitím reklamního poutače oznamujícího „Doprodej Hoven“ a z nabídky nábytkářské firmy také zmizel pracovní stůl Fartfull, v překladu uprděný.

Vše nasvědčuje tomu, že za všemi těmi (tragi)komickými, krkolomnými a hlavně nesmyslnými označeními není snaha ponižovat zákazníky ani krýt plány švédských agentů, jak kdysi ve fejetonu poznamenal Tomáš Baldýnský, nýbrž bolístka příznačná pro vše centrálně řízené, zglajchšaltované a příliš propadlé globalizaci. A Ikea v tom rozhodně není sama. Představu o závažnosti nevhodných konotací si udělal i obchodní řetězec Baumax, když nabízel ve svém katalogu na rok 2005 zahradní chatku nesoucí jméno bývalého koncentračního tábora Mauthausen. Domek nejen že se špatně prodával, ale navíc i vyvolával protesty zákazníků.

David Horák

Mohlo by vás zajímat:

"Věřte svým instinktům a zařiďte si domov tak, jak vám to vyhovuje," říká Eimear Nic an Bhaird z Dublinu

Majitelka bytu miluje design. A ještě k tomu retro

Po zásahu designérů vznikla útulná kuchyně

Proměna: Z nudle útulná kuchyně v anglickém stylu

Bude to větší hrůza, než jste čekali

Pět rad, jak přežít rekonstrukci nebo stavbu

Článek je zařazen v:
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama