Webové stránky skupiny Prima používají cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s užitím cookies v rámci webů skupiny Prima. Více informací
Souhlasím
návrat zpět

Vyhledávání

Co hledáte?
Smazat
Reklama

Jak mít co největší úrodu cuket?

Potěší masožrouty i vitariány. Sezóna cuket je tu.
Vydáno: 03.08.2015
Cuketa byla vyšlechtěná v Itálii
Cuketa byla vyšlechtěná v Itálii Autor: Thinkstock
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Cukety jsou na českém trhu k dostání celoročně, ale právě teď je ta nejlepší doba na jejich přípravu. Teď si totiž můžete dopřát cukety přímo z vaší zahrádky, neboť jejich sezona je v plném proudu.

Cukety nebo také cukíny se řadí k druhu tykev obecná, kam patří například i dýně. Tyto rostliny pochází se Střední Ameriky, ale cukety jsou evropského původu. Byly totiž vyšlechtěny v Itálii, kde získaly také jméno – zucchine. Jde o zeleninu nenáročnou na pěstování, která se vyplatí. Pokud totiž bude mít rostlina zeminu bohatou na živiny, dostatek zálivky a slunné místo, bude se jí skvěle dařit, za což vás odmění mnoha výbornými plody. Důležité je rostlinám ponechat dostatek místa, protože se plazí do šířky podobně jako okurky.

První plody vás potěší na konci června, nebo na začátku července, záleží na počasí. Rostlina pak rodí v průběhu celého léta až do brzkého podzimu. Čtyři rostliny postačí pro běžnou spotřebu jedné rodiny. Častá sklizeň totiž nutí rostliny do opakované plodnosti. Laicky řečeno, čím víc plodů utrhnete, tím více se jich urodí. Plod cukety mívá většinou zelenou, žlutozelenou či žlutou barvu, dužina je pak světle zelená či žlutá v závislosti na odrůdě.

Nejlepší jsou mladé plody
Nejlepší jsou mladé plody
Thinkstock

Mladé plody tvoří, stejně jako okurky, převážně voda, a to až z 90 procent. Starší plody mají vody samozřejmě méně. Další významnou složkou cuket je vláknina, která zvyšuje peristaltiku střev, proto pomáhá při střevní ochablosti i při zácpě, prospívá rovněž sliznicím střev. Vláknina je však důležitá i při hubnutí, protože zvyšuje pocit sytosti, zpomaluje trávení a stabilizuje hladinu cukru a inzulinu v krvi. Ale to není jediný důvod, proč je cuketa tak skvělá - má velmi málo kalorií a tuků (100 gramů cukety má jen 15 kalorií).

Slupky obsahují karoteny, tělem syntetizované na vitamin A, ochránce zdraví sliznic, který je nepostradatelný pro látkovou přeměnu v buňkách a potřebný pro vstřebávání a zpracování mnoha dalších důležitých látek v těle, chrání náš zrak, má příznivý vliv na naši celkovou tělesnou i duševní vitalitu. Tento vitamin je rozpustný v tucích, proto si vždy k cuketě dopřejte alespoň kapku oleje. Dále zde najdeme vitamin E, hořčík a vápníku, také fosfor, draslík, železo, měď, zinek a některé vitaminy skupiny B. Proto cukety nikdy neloupejte, připravili byste se o vzácné prvky. Zeleninu z obchodu namočte na chvíli do vody s jablečným octem, následně se uvolní možné pesticidy.

Půjdete-li pro cukety do obchodu nebo na trh, vybírejte malé, pevné plody s lesklou, neporušenou slupkou. Nejkvalitnější pro sklizeň jsou mladé cukety kolem 25 centimetrů, jejichž semena ještě nejsou plně vyvinutá a jsou tak měkká. Čím mladší a menší však plody jsou, tím intenzivnější a svěžejší mají chuť. Cuketu skladujte v chladnu, ale s přístupem vzduchu, pak vám vydrží několik týdnů. Opláchněte ji až těsně před použitím, jinak zplesniví.

Cuketu můžete jíst i za syrova
Cuketu můžete jíst i za syrova
Thinkstock

Cukety lze připravit na mnoho způsobů a všechny chutnají skvěle. Můžete ji orestovat, grilovat, vařit a na své si přijdou i milovníci RAW. Ti z nich mohou vyrobit špagety, připravit cuketovou polévku či odšťavnit a ochutit kouskem ananasu a zázvoru. K přípravě pokrmů se také dají spotřebovat cuketové květy, a to především plněné.

Cuketový salát:

Ale nemusíte být vitariánem, abyste si mohli dopřát syrovou cuketu. Zkuste obyčejny cuketový salát, který je jednduchý a přesto velmi chutný. Cuketu nakrájejte na tenké plátky nebo nahrubo nastrouhejte. Přidejte olivový olej, citrónovou šťávu, sůl a pepř a dochuťte například prolisovaným česnekem či zelenými bylinkami. S hrstí pražených slunečnicových semínek a bílým jogurtem jde o skvělou lehkou večeři.

Lucie Kořistová

Mohlo by vás zajímat:

Dobrota z podzemnice olejne

Vyrobte si domácí burákové máslo. Stačí arašídy, mixér a 5 minut

Libeček lékařský (Levisticum officinale)

Libeček pomůže libidu i trávení

Článek je zařazen v:
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama