reklama

Rajčata a okurky netradičně: Udělejte si okurkovou limonádu a rajčatový džem s rumem

Lenka Valjentová
29. července 2020
Léto je v plném proudu a ve žhavých letních dnech jsou velice osvěžující rajčata a okurky. Sklizeň plodů přirozeně dozrálých na zahradách, balkonech či terasách nabírá na obrátkách, a tak máme šanci ochutnat je i jinak, než „jen“ v tradičních salátech a dalších oblíbených pokrmech. Už jste zkusili zpracovat okurky rajčata nasladko?
reklama

Osvěžující domácí okurková limonáda

Ingredience

Postup

Okurky oloupeme a nakrájíme, rozmixujme s polovinou perlivé vody, limetkovou šťávou a cukrem dohladka. Pak promícháme se zbylou perlivou vodou. Podáváme s ledem. Můžeme ozdobit několika lístky svěží máty.

Okurka posiluje imunutu

Čerstvou, přirozeně dozrálou okurku tvoří až 90 procent vody, a tak je skvělou volbou v případě, pokud jsme během dne zanedbávali pitný režim. Dokonale hydratuje a je také skvělým parťákem při hubnutí. Pravidelná konzumace okurek posiluje imunitu, dodá tělu energii, pročišťuje tělo a urychluje metabolismus. Pomáhá proti otokům a suché a citlivé, ale i od slunce spálené pokožce. Okurka je plná důležitých látek, jako jsou vitaminy (A, B, E i C) a minerály (např. draslík, hořčík, vápník a fosfor).

Okurka na talíři

Okurky se konzumují čerstvé (saláty, studené polévky, domácí limonády) i tepelně upravené. Nakládačky se sterilují vrůzných nálevech, větší se využívají k výrobě rychlokvašek. Nakládané okurky skoprem fungují jako přírodní antidepresivum. Mají totiž schopnost zvýšit hladinu serotoninu, hormonu, který umí zlepšit náladu. Při tepelné úpravě se okurky nejvíce dusí a připravují se znich omáčky. Okurka se může podobně jako cuketa vydlabat, naplnit například sýrem, zeleninou či mletým masem a zapékat.

Jak okurky pěstovat na zahradě i na balkoně:

Rajčatový džem srumem

Ingredience

  • 2 kg vyzrálých rajčat
  • 800 g cukru
  • asi 150 ml rumu podle chuti)
  • 2 lžičky kyseliny citronové
  • 1 ovocný pektin
  • 2vanilinové cukry

Postup

Rajčata omyjeme, rozkrájíme i se slupkou na menší kousky av hrnci je rozvaříme na kaši (nepodléváme, rajčata jsou šťavnatá a pustí dost šťávy). Necháme vychladnout a poté propasírujeme přes síto, abychom odstranili semínka a slupky. Promícháme cukr, kyselinu citronovou, ovocný pektin a vanilinové cukry a tuto směs vmícháme do rajčatového pyré Přidáme rum, vše důkladně promícháme, přivedeme k varu a několik minut vaříme do zhoustnutí.

Rajčata – pomocník proti rakovině

Rajčata jsou díky nízké energetické hodnotě a minimu cukrů ideální letní potravinou. Navíc obsahují velké množství vitaminů A, B, C, D, E a K, minerálů (draslík, železo, sodík, selen, hořčík, mangan, zinek, jód, chrom, měď, vápník ) a antioxidantů. Nejsilnější známý antioxidant rostlinného původu je lykopen, který chrání před nádorovými onemocněními, má příznivý vliv na srdce, krevní tlak, prostatu a pokožku. Ze stravy jej organismus dokáže přijmout až potepelné úpravě. Pravidelná konzumace rajčat pozitivně ovlivňuje i náladu, a to díky tyraminu – a čím jsou plody zralejší, tím je jeho množství vyšší.

Rajčata na talíři

Přirozeně dozrálá rajčata mají naprosto jedinečnou vůni a chuť.Skvěle chutnají čerstvá, ideálně vlastní a čerstvě utržená, kdy také obsahují nejvíce účinných látek. Dobrá je rajčatová šťáva, pyré, džus nebosmoothie. Jsou nedílnou součástí nejrůznějších letních salátů, ale i teplých jídel – hodí se do polévek, omáček, mohou se zapékat nebo grilovat, tvořízákladpizzyamnohadruhůkečupů.

Jak rajčata pěstovat na zahradě i na balkoně:

Sílejte článek
Zobrazit komentáře ke článku
reklama