reklama

10 tipů, jak v létě osvěžit unavené a oteklé nohy. Pomáhá kaštanové mazání či koupel s jedlou sodou

Lenka Valjentová
11. srpna 2022
V teplých letních dnech není nic neobvyklého, že máte unavené, oteklé a bolavé nohy. Sotva si lze po dlouhém horkém dni představit něco příjemnějšího, než si dopřát osvěžující koupel nohou s těmi nejlepšími přísadami z přírody. Zkusit můžete heřmánek, tymián, šalvěj, řepík, mátu nebo taky jablečný ocet, či dokonce jedlou sodu. Báječné jsou taky masáže a kaštanové mazání.
reklama

1. Masáž oteklých a unavených nohou

Masáž nohou podporuje prokrvení a nádherně uvolňuje. Pohodlně si sedněte a jemnými krouživými pohyby masírujte nejprve jednu nohu oběma rukama směrem od chodidel vzhůru ke kolenům. Potom nohy vyměňte.

Můžete přitom použít masážní olej, na unavené a oteklé nohy je ideální tymiánový. Tymián je bylinka s kafrovou vůní, krátká masáž tymiánovým olejem dokáže nohám přinést pocit uvolnění a lehkosti, dokáže je zbavit napětí a bolesti.

Návod, jak udělat domácí masážní najdete zde.

Po masáží nechte nohy relaxovat ve vyvýšené poloze – můžete je opřít o zeď nebo položit na stůl. I před spaním si můžete vzít do postele podložku (například několik polštářů) a na ni uložte nohy.

2. Jednoduchá cvičení

Existuje několik snadných a rychlých cviků, které pomohou unaveným a oteklým nohám. Už jedna minuta cvičení stačí, abyste se cítili líp.

  • Sedněte si na židli a prsty jedné nohy zvedněte ze země kapesník a přendejte ho do druhé nohy. Opakujte pětkrát za sebou.
  • Zkuste si v sedě válet tenisový (nebo podobný) míček pod nohama.
  • Otáčejte kotníky ve směru hodinových ručiček, jeden po druhém. Představte si, že na podlahu kreslíte kruh. Můžete to udělat v sedě nebo ve stoje.
  • Ve stoje střídavě zvedněte na špičky a vraťte obě nohy na podlahu.

3. Kaštanové mazání

Kaštany působí antibakteriálně a mírně svíravě, pomáhají mj. s bolavými klouby, kožními problémy a otoky nohou.

Bolavé, oteklé a unavené nohy omyjte, osušte a pak do nich vetřete kaštanové mazání nebo tinkturu nalijte do rozprašovače a aplikujete bolavá místa, ideálně po koupeli. Pro její lepší vstřebání je možné nohy jemně ovázat lehkou látkou nebo si navléct tenké bavlněné ponožky. Kaštanové mazání si můžete, až budou kaštany zralé, udělat do zásoby: 10 až 12 kaštanů nasekejte nebo nadrťte a zalijte 200 ml francovky. Ve tmě a chladu za občasného protřepání nechte nejméně tři týdny macerovat. Pak přefiltrujte a nalijte do čisté lahvičky. Skladujete v lednici.

4. Střídavá koupel nohou

I zdánlivě obyčejná koupel nohou dokáže zázraky. Připravte si dvě nádoby, do kterých se vám pohodlně vejdou obě nohy. Jednu naplňte studenou vodou (ideálně 18 °C), druhou pak vodou teplou (36 °C až 38 °C). Nejprve vložte nohy na pět minut do teplé vody a potom je na zhruba 10 vteřin ponořte do vody chladnější. Ještě jednou nebo dvakrát opakujte a koupel zakončete studenou vodou. Nakonec nohy dobře osušte a dopřejte jim masáž nebo lehké procvičení. Když nemáte rádi koupel, můžete střídavě studenou a teplou vodou nohy osprchovat.

5. Jablečný ocet

Jablečný ocet pomůže odstranit únavu, otoky, drobné bolístky a další problémy nohou. Stačí do omytých a osušených nohou vetřít ocet přímo nebo si připravit koupel z jednoho dílu jablečného octa a dvou dílů vody. V horkém dni, kdy chcete, aby vás koupel pěkně ochladila a osvěžila, použijte studenou vodu. Na úlevu od bolavých nohou zase teplou. Do koupele z jablečného octa je ponořte na 25 až 30 minut. Nakonec si chodidla opláchněte a důkladně je vysušte. Vaše nohy budou měkké, bez bolesti a báječně uvolněné.

Do koupele můžete ještě přidat po lžičce šalvěje lékařské a řepíku lékařského: jablečný ocet s bylinkami zahřejte (nevařte!), a nechte vychladnout. Sceďte a přilijte do vody.

6. Jedlá soda a sůl

Další skvělou možností, jak dopřát nohám zasloužený relax a příjemnou úlevu v horkých letních dnech, je namočit je do lázně z jednoho dílu mořské soli, dvou dílů jedlé sody, šesti až osmi  dílů vody a několika kapek esenciálního oleje (vhodný je například levandulový, citrusový, mátový nebo rozmarýnový). Sůl a jedlou sodu smíchejte a zalijte horkou vodou, nechte zchladnout na požadovanou teplotu a nakonec přidejte aromatický olej. Do koupele ponořte nohy na maximálně půl hodiny.

7. Heřmánek nohy zklidní

Oblíbený heřmánek pravý má zklidňující účinky. Učiněné blaho pro z horka unavené nohy je uvolňující heřmánková koupel: Zhruba 5 lžic sušeného heřmánku zalijte 1l vroucí vody, zakryjte a 20–25 minut nechte vyluhovat. Sceďte a nálev buď nechte vychladnout, nebo zřeďte studenou vodou na teplotu 36–38 °C. Můžete přidat i několik kapek levandulového nebo citrusového oleje. Nohy v heřmánku koupejte maximálně 15 minut.

8. Lipová koupel

Lipové květy a listy uklidňují, večerní koupel nohou tak nejen osvěží nohy, ale prospěje i vašim nervům. Smíchejte po 25 g sušených lipových květů a lipových listů (nebo jen květů), zalijte 500 ml studené vody a třikrát za sebou uveďte k varu. Pak nechte přikryté vychladnout. Sceďte, zbytek lípy vymačkejte. Odvar nalijte do umyvadla s 2 l vody a v lázni nohy koupejte 10 až 15 minut.

9. Osvěžující máta peprná

Máta peprná obsahuje mentol, který příjemně chladí a znecitlivuje, uklidňuje a uvolňuje, potlačuje svědění, mírnou bolestivost a podráždění, poskytuje tak úlevu a osvěžení pro vaše unavené nohy. Zkuste osvěžující koupel pro oteklé a unavené nohy: 5 lžic sušené nebo 3 hrsti čerstvé máty dejte do 2 l vody a nechte přejít varem; až zchladne na 38 °C, sceďte a ponořte do odvaru nohy. Doba koupele nemá být delší než 10 minut. Báječná je také mátová tinktura

10. Voda z vařených brambor

Voda, ve které se vařily brambory, má blahodárné účinky na nohy unavené a oteklé z horka. Zkuste bramborovou lázeň: vodu z uvařených brambor slijte do umyvadla (sůl ani kmín nevadí, ba právě naopak). Unavené nohy namočte do teplé či studené vody na 20 minut.

Zdroje: healthline.comprimanapady.cz, Rady naší babičky (Rider´s Digest Výber)

Sílejte článek
Štítky: kaštanycvičenísůlnohyoteklé nohyunavené nohybyliny na nohyjedl sodamasáž nohykoupel nohou
reklama